Experten på soft skills: “Tekint lär känna sina kunder på djupet och hjälper dem göra rätt”

05 feb 2025

Tekints verksamhetsnära konsulter utvecklar komplexa infrastrukturprojekt i nära samarbete med kunderna. Här behöver våra programmerare vara duktiga på mer än det rent tekniska.

Tekints verksamhetsnära konsulter utvecklar komplexa infrastrukturprojekt i nära samarbete med kunderna. Här behöver våra programmerare vara duktiga på mer än det rent tekniska. Mjuka färdigheter blir allt viktigare för att lära känna kundens behov och kunna leverera hållbara lösningar som fungerar redan från start.

Carina Höyheim är projektledare och utbildare. Hon driver sedan mer än tjugo år ett företag där hon hjälper organisationer att ta fram anpassade projektmodeller och utbildar i projektledning, kravhantering och soft skills. Sedan några år ingår hennes företag i konsultbolaget Baseline Management.

På uppdrag av utbildningsföretaget Learning Tree höll Carina under våren en skräddarsydd kurs i soft skills för Tekints verksamhetsnära konsulter. Mjuka färdigheter eller soft skills är ett samlingsnamn på kompetenser som exempelvis analytisk förmåga, flexibilitet och lyhördhet.

– Tekint är ett smart bolag med en stark vilja att hela tiden bli bättre. De utvecklar och förvaltar komplexa system och då är det extra viktigt att fånga in behov och förväntningar i tidigt skede. På så vis slipper beställaren sena ändringar och kostsamma förseningar.

Många frågor
I de infrastrukturprojekt som Tekints verksamhetsnära konsulter ansvarar för finns tre typer av krav att ta hänsyn till.

Till att börja med finns krav kopplade till beställarens verksamhetsuppdrag. Sedan följer sådant som berör trafikanten, exempelvis säkerhet och framkomlighet. Slutligen tillkommer krav på att beställarens system ska vara lätta att förvalta, uppdatera och utveckla.

– Som konsult gäller det att ställa många frågor och inte ge sig förrän man har en fullständig bild, säger Carina. Duktiga verksamhetskonsulter behöver också kunna motivera beställare att engagera sig och dela med sig av sina förväntningar. Tekint är bra på det här. De lär känna sina kunder på djupet och hjälper dem att göra rätt redan från början.

Carina Höyheim brinner för att hjälpa organisationer att utveckla väl fungerande projekt och på så sätt spara både tid och pengar. Hon uppskattar samarbetet med Tekint.

– De är så roliga att jobba med, säger hon. Ambitiösa, proffsiga och dessutom mycket trevliga.

Kundens högra hand
Stefan Jansson är en av Tekints grundare. Han arbetar också som konsult i bolaget och var en av deltagarna på Carina Höyheims kurs.

– Tekint vill fortsätta vara ett av landets mest ansedda konsultbolag inom väginfrastruktur, säger Stefan. För att hålla oss på topp arbetar vi med ständig kompetensutveckling. I vår roll som verksamhetsnära konsulter fungerar vi ofta som kundens högra hand. Därför är det helt avgörande att vi förstår kundens verksamhet. Först då kan vi leverera och överträffa deras förväntningar.

Relaterade nyheter